Spoed

Bij spoed belt u direct 112.

Medische hulp

Voor medische hulp belt u uw huisarts. In de avonduren en het weekend wordt u verwezen naar de dienstdoende arts of huisartsenpost. Voor meer informatie kijk op de website van uw huisarts of op ww.thuisarts.nl(externe link).

Crisisdienst GGZ via de huisarts

De crisisdienst biedt hulp aan mensen met ernstige (acute) psychiatrische problemen. Bij een psychiatrische ziekte (bijvoorbeeld een psychose of depressie), bij een dreigende zelfmoord of door ernstige problemen zoals bijvoorbeeld scheiding of mishandeling. De crisisdienst is altijd beschikbaar. U kunt zich niet zelf direct aanmelden. Alleen erkende verwijzers (in de meeste gevallen de huisarts) kunnen via een hen bekend geheim telefoonnummer patiënten verwijzen naar de crisisdienst. Hebt u te maken met een dergelijke crisis? Neem dan contact op met de huisarts.

Mishandeling of huiselijk geweld

Soms hoort of ziet u dingen waarvan u zich afvraagt of het allemaal wel goed gaat. Of waarbij u een ‘niet pluis gevoel’ krijgt. Er is veel ruzie en geschreeuw bij de buren. Of iemand die u kent heeft wel heel vaak blauwe plekken en kan dat niet goed verklaren. Het kan ook zo zijn dat u zelf in een situatie zit die niet goed voelt, waarbij u zich afvraagt of het wel klopt, of wel zo hoort.  Ook als u twijfelt is het belangrijk om erover te praten, om uw hart te luchten, om advies te vragen of om hulp te zoeken. Hieronder leest u wat u kunt doen in zo’n situatie.

Wat kunt u zelf doen?

Wilt u meer informatie en weten wat u zelf kunt doen? 

Lopen de spanningen op?

Advies en hulp

Voor persoonlijk advies en hulp kunt u terecht bij onze Sociale Dorpsteams of veilig Thuis.

Sociale Dorpsteams

De Sociale Dorpsteams zetten zich in om huiselijk geweld en mishandeling te voorkomen en aan te pakken. Dat doen ze door informatie te verstrekken, bijeenkomsten te organiseren en partijen te verbinden. Maar vooral door met u mee te denken over uw specifieke vraag of situatie. U kunt telefonisch contact opnemen, een afspraak inplannen of binnenlopen bij een inloopspreekuur. Meer informatie over de Sociale Dorpsteams

Veilig Thuis

Bij Veilig Thuis(externe link) kunt u ALTIJD terecht. Veilig Thuis is het advies- en meldpunt huiselijk geweld en (kinder)mishandeling. Het is er voor iedereen: kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen. Stel uw vragen of lucht uw hart. U kunt er ook terecht als u een niet-pluis-gevoel heeft maar niet precies weet of er sprake is van huiselijk geweld of mishandeling. Ook dan helpt het om te bellen, uw zorgen te delen en advies te vragen.

U krijgt een hulpverlener aan de lijn, die alles voor u op een rij zet, uw vragen beantwoordt en advies geeft. Hij of zij kijkt samen met u welke professionele hulp er nodig is en helpt u om de juiste vervolgstappen te nemen.

Bellen met Veilig Thuis kan 24 uur per dag, is gratis en kan anoniem: 0800 - 2000(externe link) Ook kunt u gratis en anoniem chatten met een medewerker voor advies.

Informatie voor professionals

Werkt u als professional met gezinnen, kinderen of volwassenen en vermoedt u kindermishandeling of huiselijk geweld? Dan kan de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling(externe link) u helpen de juiste vervolgstappen te kiezen. Met de meldcode gaat u stap voor stap vanaf het moment van signaleren naar het uiteindelijke besluit om wel of geen melding te doen bij Veilig Thuis.

De meldcode is verplicht voor de sectoren:

De meldcode heeft sinds 2019 een verplicht afwegingskader(externe link).